Surah Al-Ikhlas



Keberkatan surah al-ikhlas






Ketika Memulakan Kerja



Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan.



Sebelum Masuk Ke Rumah



Sebelum anda masuk rumah, bacalah surah Al-Ikhlas (sebanyak 3 kali. Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah.. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut.Mereka yg sentiasa membacanya ketika memasuki rumah nescaya akan bertambah lapang rezeki dan keadaannya.
Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam , seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.



Ketika Sakit



Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby ).



Khatam al-Quran



Rasulullah SAW pernah bsabda. Tidak kuasakah kamu membaca sepertiga Al-Quran pada tiap-tiap malam? Meraka yakni para sahabat r.hum. btanya, bgaimanaka ya Rasulullah s.a.w.? Bacalah Surah Ikhlaas serupa gn spertiga Al-Quran.



Pahala Membacanya

Abu Hurairah r.a mberitakan bahawa Nabi s.a.w. mdengar seorg mbaca surah Ikhlaash lantas baginda s.a.w. bersabda : Telah Wajib, Aku btanya wahai kekasih Tuhan apa yg telah wajib? Baginda s.a.w. mjwb Syurga. Brgsiapa mbaca sbyk 50 kali, nescaya Allah s.w.t. mgampunkan dasanya utk selama 50 tahun.

Ibnu Abbas r.a. mgatakan : Brgsiapa mgerjakan 4 rakaat solat, lalu mbaca sura Ikhlaas sbyk 25 kala ditiap2 rakaat, nescaya Allah s.w.t. mgampunkan dasanya utk selama 100 tahun. 50 tahun dahulunya dan 50 tahun kemuiannya.

Brgsiapa mbaca sekali, nescaya Allah s.w.t. akan mnurunkan kbaikan dan kberkatan utknya. dan brgsiapa 5 kali, nescaya Allah s.w.t. akan mnurunkan kbaikan dan kberkatan utk sekelian isi rumahnya dan brgsiapa mbacanya 3 kali, nescaya Allah s.w.t. akan mnurunkan kbaikan dan kberkatan utk sekelian kaum kluarganya dan tertangga.

Brgsiapa mbacanya 10 kali, nescaya Allah s.w.t membinakan Mahligai dilm Syurga



Nota




Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: 'Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama: (1) Sedekah/amal jariahnya, (2) Doa anak-anaknya yang soleh dan (3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Fadhilat (Isnad) Doa Haikal - Majmu' Syarif

Remembrance - Zikr