Fadhilat Haji

Fadhilat Haji


Fadhilat Haji

1. Dari Abu Hurairah r.a., katanya :
"Rasulullah s.a.w. ditanyai orang mengenai amal yang paling utama. Maka ujarnya:"Iaitu beriman kepada Allah dan RasuINya". Tanya orang itu lagi: "Kemudian apa lagi?" Ujar Rasulullah s.a.w.: "Kemudian berjihad, berjuang di jalan Allah". Ditanyai pula : " Kemudian apa lagi ? " Ujarnya : "Kemudian haji yang mabrur".
(HR Bukhari dan Muslim)


2. Dari Siti Aisyah r.a., katanya :
"Ya Rasulullah, menurut anda jihad itu adalah amal yang paling utama. Kalau begitu tidakkah kami akan berjihad?" Ujar Nabi: "Bagi puan-puan jihad yang lebih utama ialah haji yang mabrur" (HR Bukhari dan Muslim)

3. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w, bersabda:
"Barangsiapa mengerjakan haji dan ia tidak bersetubuh- pada waktu terlarang- serta tidak pula berbuat maksiat maka ia akan kembali seperti saat dilahirkan oleh ibunya". (HR Bukhari dan Muslim)

4. Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Orang-orang yang mengerjakan haji, dan orang-orang yang mengerjakan umrah merupakan duta-duta Allah. Maka jika mereka memohon kepadanya, pastilah dikabulkannya, dan jika mereka meminta ampun, pastilah diampuninya". (HR Nasai dan Ibnu Majah)

5. Dari Buraidah r.a. katanya: Sungguhnya, Nabi s.a.w. telah bersabda:
"Mengeluarkan biaya untuk keperluan haji sama dengan mengeluarkannya untuk perang sabil : Satu dirham menjadi tujuh ratus kali lipat".(HR Ibnu Abi Syaiba dan Ahmad)

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Fadhilat (Isnad) Doa Haikal - Majmu' Syarif

Remembrance - Zikr