Posts

Showing posts from May, 2013
Syair Yang Membuat Imam Ahmad Menangis. إذا ما قال لي ربي أما استحييت تعصيني ؟ Apabila tiba saat Tuhanku berkata padaku: Tidakkah engkau malu melakukan maksiat kepadaku? وتُـخفي الذنبَ عن خلقيَ وبالعصيانِ تأتيني Engkau menyembunyikan dosa dari makhlukku sedang dengan dosa engkau datang berjumpaku? فكيف أجيبُ يا ويحي ومن ذا سوف يحميني ؟ Maka bagaimanalah aku boleh jawab dan siapalah yang boleh mempertahanku? أسلي النفس بالآمالِ من حينٍ الى حيني .. Aku sentiasa mendamaikan perasaanku dengan harapan-harapan dari detik ke detik. وأنسى ما وراء الموت ماذا بعد تكفيني Sedang aku lupa apa yang berlaku selepas kematian apalah yang cukup untukku. كأني قد ضمنتُ العيش ليس الموت يأتيني Seolah-olahnya aku telah dapat menjamin akan terus hidup dan kematian tidak akan datang. وجاءت سكرة الموت الشديدة من سيحميني ؟ Jika tibalah saat sakit kematian siapalah yang boleh menahannya dariku? نظرتُ الى الوُجوهِ أليـس منهم من سيفدينـــي؟ Aku hanya mampu melihat wajah-wajah di depanku adakah seseorang di kalang…
Daripada Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahu ‘anhuma, Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang maksudnya : “Mohonlah kebaikan/kelebihan daripada Allah kerana sesungguhnya Allah suka diminta kebaikan/kelebihan dan sebaik-baik ibadah adalah menunggu kelapangan (terlepas daripada kesusahan).” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Top 5 Responsibilities of Project Management Professional! Communication Management – Plain Talker It is critical that a project manager be the conduit of all things factual, timely, and relevant. You are responsible for removing any ambiguity or confusion around a project through plain talk and crystal clear communication. A successful project manager also employs a smorgasbord of communication methods ranging from face-to-face meetings to group presentations. Schedule & Cost Management – Bottom Line Focuser Whether your projects bring in revenue or not, it is your responsibility to keep focused on the bottom line. You can do this in two ways. The first is to ensure you keep your projects within budget. Projects consume resources and resources cost money. You need to be a financial steward of these valuable resources and manage them carefully. Second, always look for opportunities to do things better, faster, and more affordably. Both of these efforts contribute…
Proses beli rumah second-hand Ni saya cerita sikit tentang panduan proses atau prosedur membeli rumah second hand, dan juga sikit tips membeli rumah subsale: 1. Hubungi penjual/ejen dan tanya harga. Cari rumah yang nak dibeli. Sebelum tengok rumah, tawar harga semurah mungkin. 2. Pergi tengok rumah. Tanya banyak soalan. Dan cek semua bende. Yg penting, tengok kalau ada problem besar yg mungkin perlukan major repair macam bumbung bocor, piping problem, tekanan air rendah, wiring dalam dinding, dll. terutamanya rumah yang dah lebih 10 tahun. Borak dengan jiran dan pekedai kawasan sekeliling, takut2 ada problem yang kita tak tau macam selalu banjir, bekalan elektrik tak elok, gangguan orang minyak, dsb. 3. Minta extra diskaun. Sebutkan semua kekurangan yang ada pada rumah pada penjual/ejen (walaupun remeh macam cat tak kemas, sinki tak lawa). Tujuannya untuk mintak diskaun tambahan hehe. Penjual pun pressure nak jual, so jangan segan nak tawar. 4. Bayar deposit 3%. Sediakan duit 3% …
Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad SAW) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk. (Quran, surah an-Nahl: 125).
Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-’Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni. Baca Surah Al-Baqarah – Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah.” Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran – Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: “Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi) Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas – Amalkan membaca …
My birthday today May 31 falls on 21 Rejab 1434 H, i.e. on the blessed divine month of Rejab. There is istighfar Rejab that can be recited by using the "Majmu' Sharif" as reference. Wassalaam.
Ya Allah, dengan pengetahuan Engkau terhadap perkara yang ghaib dan kekuasaan Engkau ke atas makhluk, hidupkanlah aku sekiranya Engkau mengetahui hidup itu lebih baik bagiku dan matikanlah aku sekiranya Engkau mengetahui mati itu lebih baik bagiku. Ya Allah, aku memohon daripadaMu sifat takutkan Engkau sama ada dalam keadaan sembunyi atau nyata. Aku memohon kata-kata yang benar ketika redha dan semasa marah, aku memohon kepadaMu kesederhanaan semasa susah atau senang, aku memohon kepadaMu nikmat yang tidak berkurangan, aku memohon kepadaMu zuriat yang sejuk dipandang mata dan tidak akan putus, aku memohon kepadaMu keredhaan selepas ditakdirkan (terjadi sesuatu), aku memohon kepadaMu kehidupan yang baik selepas mati, aku memohon kepadaMu kelazatan melihat wajahMu, kerinduan untuk bertemu denganMu tanpa kesusahan yang memudharatkan dan fitnah yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan perhiasan iman dan jadikanlah kami petunjuk kepada orang yang mendapat petunjuk....ameen -Sahih a…
JIHAD [Literally, 'striving'. This Arabic word denotes any form of activity, either personal or community-wide, of Muslims in attempting to strive for the cause of God and for the sake of Islam.] IN THE CAUSE OF GOD The great scholar Ibn Qayyim, in his book Zad al-Mitad, has a chapter entitled "The Prophet's Treatment of the Unbelievers and the Hypocrites from the Beginning of His Messengership Until His Death." In this chapter, this scholar has summed up the nature of Islamic Jihaad. "The first revelation from God which came to the Prophet - peace be on him - was 'Iqraa, bisme Rabbika alladhee ...'('Read, in the name of Your Sustainer, Who created ...'). This was the beginning of the Prophethood. God commanded the Prophet - peace be on him - to recite this in his heart. The commandment to preach had not yet come. Then God revealed 'Ya ayyuha al-Muddathir, qum fandhir' ('O you who are enwrapped in your mantle, arise and warn'…
Milestone by Syed Qutb Table of Contents Introduction Chapter 1: The unique Qur'anic generation Chapter 2: The nature of the Qur'anic method Chapter 3: The Characteristics of the Islamic Society and the Correct method for its Formation Chapter 4: Jihadd in the cause of God Chapter 5: La Ilaha Illa Allah-The way of Life of Islam Chapter 6: The Universal Law Chapter 7: Islam is the Real Civilization Chapter 8: Chapter 8 is down, for technical reasons. We apologize for the inconvenience. Feel free to search on Google with the keywords Milestone + Syed Qutb. Chapter 9: A Muslim's Nationality and his Belief Chapter 10: Far-Reaching Changes Chapter 11: The faith Triumphant Chapter 12: This is the Road
Firman Allah SWT: Dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua), kerana sikap adil itu lebih hamper kepada taqwa. (Quran, surah al-Maidah: 8).
Amalan Doa mudah mendapat rezeki – Sheikh Ad-Dumairi Sheikh Ad-Dumairi dalam kitabnya “Hayatul Hayawan” berkata, ia menerima pelajaran dari gurunya Al Arif Billah Abdullah Bin As’ad, dari gurunya Al Arif Billah Imam Abi Abdullah Umar Al-Quray, dari gurunya Abu Rubai’ Al Maliqy: Siapa yang membiasakan baca zikir dan berdoa selesai solat lima waktu, khususnya sesudah solat Jumaat, maka ia dijaga oleh Allah dari semua yang ditakutinya, dibantu dapat mengalahkan atau melemahkan musuhnya. Diberi kekayaan dan kecukupan, diberi rezeki dengan tak terbilang dan tak terkira datangnya serta dipermudahkan penghidupannya sehingga dapat membayar hutangnya sekalipun mempunyai hutang seperti gunung. Cara mengamalkannya cukup dibaca sekali selepas setiap kali sembahyang terutamanya selepas sembahyang Jumaat. Sebutlah : “Wahai Tuhan Kami, Ya Allah! Wahai Yang Maha Esa! Wahai Yang Maha Esa! Wahai Yang Maha Wujud! Wahai Yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Memudahkan! Wahai Yang Maha Mulia! Wahai Yang Ma…
"Ya Allah SWT, lontarkanlah ke dlm hatiku harapan kpdMu, putuskan pengharapanku kpd selainMu sehinggakan aku tidak lagi mengharapkan selainMu. Ya Allah SWT, apa jua yg kekuatanku tidak terdaya darinya, kekurangan pd tindakanku, tidak tercapai keinginan ku, tidak sampai permintaanku, tidak terbicara lidahku drpd apa yg telah Engkau kurniakan kpd orang2 terdahulu & terkemudian yg berupa keyakinan terhadap Mu maka khususkan diriku dengannya, wahai Tuhan sekelian alam." - Doa Pilihan.
Describe the various causes of any deterioration in the ship’s stability during the voyage. 1) The vessel is loading timber in tropical zone and in most cases the cargo will be in a dry state condition. 2) As the vessel progresses towards the destination in the loaded passage, she proceeds to the WNA area. 3) It is possible that the timber cargo may absorb more moisture which may increase the weight more than 15%. This reduces the GM and therefore GZ curve. 4) Free surface effect when fuel and water is consumed from the full tanks which reduced GM and therefore GZ curve. 5) Consumption of fuel, stores, FW during the passage will cause G to rise thereby reducing the GM and therefore GZ curve 6) During winter seasons, as the vessel moves towards higher latitude, will encounter series of depression resulting in bad weather. 7) Seas on deck will cause raise in G due to added weight and also cause FSE which reduces GM and GZ curve 8) Whilst experiencing heavy seas, if any of the lashing …
Nasi baryani gam Batu Pahat Bahan-bahan ( 4org ) 3 cwn beras basmathi sedikit rempah tumis *6 ulas bwg merah (blend) *5 ulas bwg putih (blend) *2"halia (blend) setengah biji bwg besar (hiris) sedikit daun pudina, daun bawang. daun sup 2-3 tbsp minyak sapi 1tsp garam sedikit pewarna kuning gajus dan kismis sebagai hiasan (goreng) 2tbsp rempah baryani 4 setengah cwn air setengah cwn susu cair Cara-cara: panaskan minyak sapi,kemudian tumis rempah tumis dan rempah baryani masukkan bawang hiris..gorengkan sebentar.kemudian,masukkan pula 2tbsp campuran bwg merah+halia+bwg putih yg di blend tadi.(baki campuran yg di blend akan diguna utk kuah daging baryani). masukkan air..tunggu sampai didih masukkan daun bwg,daun pudina,daun sup.masukkan juga garam.kemudian..masukkan pula beras.kacaukan pindahkan periuk ke dalam rice cooker.biar nasi masak bila nasi dah masak, keluarkan daun-daun yg ade dlm periuk tu.kemudian tambahkan susu cair ke dalamnya.titikkan pewarna..kacaukan. masukkan 2 se…
Imam al-Baihaqi dalam kitab "asy-Syu`ab" telah mentakhrijkan daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a., katanya:- Junjungan Rasulullah s.a.w. bersabda:- "MAN QARA-A LAILATAL JUMU`ATI HAAMIIM AD-DUKHAAN WA YAASIIN ASHBAHA MAGHFURAN LAHU (Sesiapa yang membaca pada malam Jumaat surah ad-Dukhan dan surah Yaasin, maka berpagi-pagilah dia dalam keadaan terampun)".
"And that man can have nothing but what he does (good or bad)." Glorious Quran 53: 39. "Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya." Quran 53: 39.
Quran, surah Yunus, ayat[51] Patutkah (kamu mengingkari azab itu), kemudian apabila ia menimpa kamu, kamu mengakui benarnya? (Sedang pengakuan pada masa itu tidak diterima bahkan dikatakan kepada kamu): "Sekarangkah baharu kamu mengakui benarnya, padahal sebelum ini kamu telah menunjukkan keingkaran dengan meminta disegerakan kedatangannya?" [52] Kemudian dikatakan lagi kepada orang-orang yang berlaku zalim itu: "Rasakanlah azab yang kekal. Tidaklah kamu dibalas melainkan dengan apa yang kamu usahakan (di dunia)". [53] Dan mereka (yang meminta disegerakan azab) itu akan bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Adakah kedatangan azab yang dijanjikan itu benar? "Jawablah: "Ya, demi Tuhanku! Sesungguhnya adalah ia benar! Dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya". [54] Dan pada masa itu sekiranya tiap-tiap seorang yang berlaku zalim (kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain) itu mempunyai segala yang ada di bumi, tentulah ia rel…
DOA DI MULTAZAM اللَّهُمَّ يَارَبَّ الْبَيْتِ الْعَتِيقِ اعْتِقْ رِقَابَنَا وَرِقَابَ آبَائِنَا وَأُمَهَاتِنَا وَإِخْوَانِنَا وَأَوْلاَدِنَا مِنَ النَّارِ ، يَا ذَا الْبِرِّ والْجُوْدِ وَالْكرَمِ وَالْفَضْلِ وَالْمَنِّ وَالْعَطَاءِ وَالإِحْسَانِ . اللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الأُمُورِ كلِّهَا وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الآخِرَةِ . اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَاقِفٌ تَحْتَ بَابِكَ ، مُلْتَزِمٌ بِأَعْتَابِكَ مُتَذَلِّلٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ، أَرْجُو رَحْمَتَكَ وَأَخْشَى عَذَابَكَ ، يَا قَدِيمَ الإِحْسَانِ . اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَرْفَعَ ذِكرِي وَتَضَعَ وِزْرِي . وَتُصْلِحَ أَمْرِي . وَتُطَهِّرَ قَلْبِي وَتُنَوِّرَ لِي فِي قَبْرِي . وَتَغْفِرَ لِي ذَنْبِي ، وَأَسْأَلُكَ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجَنَّةِ آمِيْنَ . Maksudnya ; Ya Allah Tuhan yang mempunyai Al-Baitil Atiq (Baitullah), bebaskan diri kami, diri bapa-bapa kami, ibu-ibu kami, saudara-mara kami dan anak pinak kami daripada neraka. Ya Tuhan yang mempunyai kemewahan, kemur…
Berkata Ibrahim Al-Khawas, "Ubat hati lima perkara: 1 Membaca al-Quran sambil memahami maknanya, 2 Mengosongkan perut, 3 Solat malam, 4 Berdoa pada waktu fajar dan 5 Bergaul dengan orang-orang saleh."
In the name of Allah SWT (Bismillah) is our door. May [Allah SWT] bless our walls. Ya' sin (Glorious Quran 36:1) is our ceiling. Kaf ha' ya' 'ayn sad (Glorious Quran 19:1) is our sufficiency. Ha' mim 'ayn sin qaf (Glorious Quran 42:1) is our shelter. So Allah SWT is sufficient for thee against them, for He hears all, knows all. The veil of the throne has been dropped over us, and the eye of Allah SWT is gazing at us. Allah SWT is behind them, round about. Indeed, it is a glorious recital [Glorious Qur'an], inscribed on a guarded tablet [lawh mahfuz] (Glorious Quran 85:20-21). My Protector is God, Allah SWT, Who revealed the Book (from time to time), and He will choose and befriend the righteous. (Glorious Quran 7:196) M y sufficiency is God. No god is there except Him. In Him have I put my trust, For He is Lord of the majestic throne (Glorious Quran 9:129). In the name of God, with whose Name nothing in the earth or sky can do harm, for He is the All-…
Anak Kunci Syurga: Dari Jabir r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda “Anak kunci syurga ialah solat”. Kata ulama “Solat adalah anak kunci yang mempunyai lima bilah (gigi)” iaitu lima waktu solat fardhu. Oeh itu cukupkan bilangan solat dan gantilah mana-mana solat yang telah ditinggalkan kerana ia adalah amalan pertama diperiksa. Selain itu sempurnakanlah pahala solat dan ingatkah kepada Allah SWT dalam solat. Amalan Pertama Diperiksa: Rasulullah s.a.w bersabda “Sesungguhnya yang pertama kali dihisab bagi seseorang hamba pada hari kiamat dari amal-amalnya ialah solatnya, jikalau solatnya itu adalah baik maka dia termasuk dalam orang yang bahagia lagi beruntung dan jikalau amal solatnya rosak maka dia termasuk orang yang rugi dan tidak beruntung… – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi. Ganti Sembahyang Yang Tertinggal atau Sengaja Ditinggalkan: Dari Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu , Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: Maksudnya : Jika tertidur seseorang daripada kamu sehingga te…
No one should address himself to one branch of knowledge before he has already mastered the branch which precedes it because science is of necessity so arranged that one branch prepares for another and one branch leads to another. Only the person who would observe this order would succeed. Allah said, “Those to whom We have given the Book, they read it as it ought to be read.” (Glorious Quran 2: 115). In other words they do not leave a single branch of knowledge until they have mastered it in theory and in practice. Furthermore, in every branch of knowledge which the student may pursue, his aim should be the one above. Nor should he ever declare a certain science useless because its protagonists disagree among themselves, or because of the error of one or more among them, or because with their actions they violate the ordinances of their own science. Thus you find some who have relinquished the philosophical and theological sciences excusing themselves on the grounds that if these sc…
A unique offshore construction system which offers cost saving to marine construction contractors has been developed. The innovative technology embodied in this system actually provides a cantilevered pile driving system for marine structures. This new system eliminates work boat-based operations in driving large diameter pipe piles and erecting pile supported structural decks made either from steel or concrete or a composite of both materials. The system is quite suitable for use on coastal offshore construction sites. Large diameter piles can be driven as long as 50 metres (164 feet). It is particularly useful for driving pipe piles exceeding 800 mm (31.5inches) in diameter.
According to Shaykh 'Abdallah al-'Aydaroos, Allah Subhanahu wa Ta'ala Himself is pleased with the Ihya' ulumuddin! He calls it the bahral muhit (the encircling ocean) and a'jubatuz-zamaan (the marvel of the times). He advises that if anyone acts on it, he will get the love of Allah Sub'hanahu wa Ta'ala, the love of Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa Sallam, the love of the angels, the love of all the Prophets 'alayhimussalam; and the love of the awliyaAllah (friends of Allah), Naf'anAllahu bihim. Indeed Shaykh 'Abdallah al-'Aydaroos and his son, the equally illustrious Shaykh Abubakr al-'Aydaroos Naf'anAllahu bih (passed away 914 A.H/1508 C.E) popularised the books of Imam al-Ghazali so much that several editions of the Ihya' were produced in their time. Dars (lessons) used to be given from the Ihya' and in the time of Shaykh Abubakr al-'Aydaroos, the reading of the Ihya' from the first page to the last, all the mor…
"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai". Quran, surah Luqman 31: 19. Ibubapa perlu memberi contoh komunikasi berkesan. Cara berinteraksi dengan anak perlu sopan, tertib dan tidak menengking. Saidina Ali RA berpesan, jika percakapan datang dari hati yang ikhlas ia akan sampai ke dalam hati, tetapi jika percakapan datang dari lidah maka ia akan masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tiada kesan positif. Sebelum menyuruh anak-anak rajin solat dan baca Al Quran, ibu bapa perlu menunjukkan teladan yang baik. Mungkin kita terlalu sibuk, tetapi dengan kemudahan teknologi maklumat, terlalu banyak kemudahan yang Allah sediakan untuk kita menggunakannya. Berikut adalah ayat Al Quran yang boleh dijadikan amalan harian agar hati anak lapang dan mudah belajar; Surah Yassin ayat 72 hingga 83; Surah Ar Rahman ayat 21 hingga 60. Anak harus dibimbing untuk amalkan ayat tersebu…
The sigma level indicates the degree of performance of a business or manufacturing process. For ship equipment, we can translate it as equipment and system performance: the higher the equipment availability, the higher is the sigma level. A defect is equipment or system unavailability. In statistical terms, we want to reduce equipment performance variability caused by failures to lessen the risk associated with equipment or system malfunction. In other words, equipment and system availability during ship operation relative to set specifications defines the sigma level at which the equipment or system operates. The availability number is then scaled up to the equivalent of a million opportunities. For example, if a system consists of parts which have a high probability of failure, it easy to conclude that the system sigma level is low and that work needs to be done to improve the reliability of the system. If a system is critical to ship operation and its failure may cause safe…
Be not afraid of greatness: some are born great, some achieve greatness, & some have greatness thrust upon them. - Shakespeare.
“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, Maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya.” (Quran, Surah al-A’raf : ayat 96).
Rasulullah SAW said, “Do not talk for long without remembering Allah SWT, for talking much without remembering Allah is hardness of the heart. The most distant amongst men from Allah SWT is one with a hardened heart." - Reported by At-Tirmidhi, Hadeeth.
Increase in demand for design engineers who can design and assess new ships and offshore structures. Introduction to ultimate strength, fatigue and design concepts for structural components of ships and offshore floating systems. Knowledge of material behaviour together with factors influencing the dynamic behaviour of offshore installations: Risers and Mooring lines Dynamics of Ships & Floating Offshore Structures Reliability-Based Structural Design and plated Structures Ultimate Strength of Ship and Shell Structures Computational Modelling and Approximation in Structural Mechanics Computational Modelling of Non-linear Problems in Structural Mechanics Materials Engineering.
(It will be said to them)! Verily, this is Our (Allah’s) provision which will never finish. - The Glorious Quran, Saad 38: 54.
Surely, Allah SWT enjoins justice and the doing of good (to others) and the giving to the kith and kin, and He forbids indecency and evil and rebellion; He admonishes you that you may be mindful. Glorious Quran 16: 90.
It was narrated from Anas ibn Malik that the Prophet Muhammad (SAW) said: “Great reward comes with great trials. When Allah loves a people, He tests them, and whoever accepts it attains His pleasure, whereas whoever shows discontent with it incurs His wrath.” Narrated and classed as hasan by at-Tirmidhi (2396); classed as saheeh by al-Albaani in as-Silsilah as-Saheehah, no. 146 In this hadith, we find that the Prophet (SAW) has provided a message of relief for those who endure difficulties with patience. He also associated greatness of difficulties and calamities with higher rewards. So, enduring through lighter problems and challenges has a smaller reward than enduring greater difficulties and challenges. Given that this life has its share of challenges and difficulties for all, Allah SWT has provided an opportunity of high rewards for those who endure these challenges with patience rather than with complaints and ingratitude. And for those who show displeasure and discontent with A…
PRU 13 on 5/5/2013 Make sure you had voted. Looks like everybody's anxious to know the outcome of GE (PRU) 13, which will be out tonight at 10pm insya Allah...
FPSO (Floating Production, Storage and Offloading), or simply FSO (Floating Storage and Offloading) represent the latest frontier in offshore drilling. They are, simply speaking, big ships firmly moored over a well-head in open sea in order to collect and store the oil which in turn is then transferred to a smaller vessel which then acts as a shuttle between the well and the storage port or nearest refinery. The difference between the systems is that the FPSO is also directly connected with the oil drilling while the FSO is only concerned with storage. The most advanced technology for deep sea oil extraction opens the way for oil companies to venture further into ever more extreme conditions in the search for oil. However, to guarantee a maximum level of safety of the plants it also necessary that the support systems are equal to the situation. For this, specialist in floating and signalling systems is the preferred choice by the world’s oil companies. The reliability of products is w…
DOA NASIRI Engkaulah (Tuhan) yang kami berkunjung dengan pintu kelebihanNya. Engkaulah Yang Maha Mulia untuk melimpahkan kurniaan. Engkaulah (Tuhan) yang memberi petunjuk apabila kami sesat. Engkaulah Tuhan yang Maha Pengampun apabila kami terlanjur. IlmuMu meliputi segala ciptaanMu. Begitulah juga kelembutan, kasih sayang & kesesatanMu. Tiada yang lebih hina daripada kami dalam kewujudan ini. Tiada yang lebih memerlukan kepada apa yang ada disisi Engkau daripada kami. Wahai (Tuhan) yang amat luas ihsanNya, wahai (Tuhan) yang kebaikanNya meliputi manusia & (Tuhan) yang tiada diseru selainNya. Wahai (Tuhan) yang menyelamatkan (hambaNya) yang lemas, wahai Tuhan yang Maha Simpati. Wahai (Tuhan) yang meyelamatkan (hambaNya) yang binasa, wahai (Tuhan) yang memberi anugerah. Lingkungan semakin sempit, wahai (Tuhan) yang Maha Mendengar, yang Maha Menyahut Seruan. Penawar pula semakin sukar diperolehi, wahai (Tuhan) yang Maha Mempercepatkan, wahai (Tuhan) yang Maha Dekat. Kami telah h…