Ketahuilah mengumpat itu mudah dan mudah untuk mengumpat. Untuk mengelakkan apa yang diumpat itu disebar bersama meningkatkan dosa, sentiasa ingatkan diri dengan bertanya apakah berita yang ingin disampaikan itu sahih, buruk mahupun berguna pada orang yang ingin kamu sampaikan. 
Firman Allah SWT: "Wahai orang2 yg beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, & janganlah kamu men-cari2 kesalahan orang lain, & janganlah ada diantara kamu yg menggunjing (mengumpat/backbite) sebahagian yg lain. Apakah ada diantara kamu yg suka memakan daging saudaranya yg sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwalah kpd Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang." Quran Karim 49: 12.
"O ye who believe! Shun much suspicion; for lo! some suspicion is a sin. And spy not, neither backbite one another. Would one of you love to eat the flesh of his dead brother? Ye either abhor that (so abhor the other)! And keep your duty (to Allah). Lo! Allah is Relenting, Merciful." Glorious Quran 49:12.

Comments

Popular posts from this blog

Khasiat Fadhilat (Isnad) Doa Haikal - Majmu' Syarif

Remembrance - Zikr